Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.08.2013 23:04 - Космическият Разум в индуизма се нарича Махат, а не Брахман
Автор: netsky Категория: Лични дневници   
Прочетен: 8072 Коментари: 6 Гласове:
12

Последна промяна: 22.07.2015 10:54

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

              Целта на този постинг е по-скоро образоваща. Или поне в известна степен, тъй като въобще не претендирам за абсолютна изчерпателност по въпроса.
Преди време бях предпочел да вярвам на твърдението на друг човек, вместо сам да потърся и прочета какво обяснение дава индуизма по въпроса за Космическия Разум. Много скоро след като започнах да чета по-сериозната индийска литература, установих колко много пропуски имам в своите разбирания.

Така например разбрах, че в индуизма терминът "Брахман" никога не е обозначавал Космическия Разум и не се свързва по никакъв начин с него. Това, което индийците разбират като Космически Разум, е наречено от тях с термина "Махат" (от "маха", велик).
В английските преводи от санскрит Махат е упоменат като "Cosmic mind", "Universal mind" или "Cosmic intelligence", също и "greater mind" или "higher mind". За него е обяснено, че представлява универсалният Космически Ум (Разум), който се проявява в човешкия ум:
http://www.tswiki.net/mywiki/index.php?title=Mahat Според системата Санкхя, отвъд Махат също има състояние и то е наречено Авякта, което ще рече Непроявеното. Това всъщност е така нареченото Непроявено Съзнание. След неговата проява възниква цялата вселена и всички светове. Авякта е непроявеното състояние на самата Пракрити (природата) – Съзнанието, което е все още непроявено. В това Непроявено като потенция се намират боговете, татвите и всичко останало. Отвъд Авякта („океана“ на съзнание) и винаги отделена от него, се намира Пуруша – душата. За Пуруша е казано, че не е извършителят, а свидетелят. Докато във Веданта (която реално надгражда дуалистичната Санкхя) и нейният апогей Адвайта Веданта, присъства понятието "Брахман". За него е уточнено, че е най-висшето Битие, намиращо се отвъд ума и отвъд непроявеното битие, периодично проявяващо се и създаващо световете (то, периодично проявяващото се битие, е наречено Брахма, без "н" накрая или само Брама).
Брахман е единствената Реалност, Абсолютът.

Брахман е онова другото вечно Непроявено Битие (което остава винаги непроявено и никога не загива), упоменато в Бхагавад гита, след постигането на което никой не се завръща. Брахман съответства на Пуруша в Санкхя, но с тази разлика, че Бог (Душата) и Природата (Пракрити) за ведантистa са Едно. Реално няма друго освен Брахман, и всичко "останало" (Пракрити и нейните проявления) е разгледано като неговата сила Майа – илюзията. Всички имена и форми съществуват само привидно в съня на абсолюта Брахман. На много места в Упанишадите е упоменато, че когато човек осъзнае че той е във всичко и всичко е в него, той става Брахман. Ведантистите наричат Универсалната душа с термина Атман. Именно Упанишадите подвърждават, че Атман, който е истинската и най-вътрешна същност в човек, е един и същ, и пребиваващ във всяко едно същество. Ето защо, когато човек преживее своя Атман, осъзнава, че той всъщност е Атманът във всички същества и като такъв всеки е в него, и винаги е било така. Това е Универсалната душа, а тя е едно и също със самия Брахман. Тоест „Ти си Това“ или просто – Атман е Брахман!
В индуизма съществуват понятията „Читта“, „Манас“ (превежда се като „индивидуален ум“, но в смисъла на процеса мислене), „Буддхи“ (интелект), „Ахамкара“ (его) и „Махат“, които понятия се свързват именно с Ума. И логично никъде във връзка с тях не се споменава Брахман, тъй като действителността която описва това понятие, е отвъд ума и дори много повече.
Читта – това е умственото вещество или фината материя, в което според индуистката психология функционират трите фактора на ума – Манас, Буддхи и Ахамкара; в което се “отпечатват” възприятията и се превръщат във впечатления; което приема различни ментални форми и образи в зависимост от сложните действия и взаимодействия на тези три фактора;   В посока от финото към грубото – Ахамкара възниква като следствие на Махат, Буддхи като следствие на Ахамкара, Манас на Буддхи и т.н. Т.е подредбата е Махат, Ахамкара, Буддхи, Манас, сетива, органи, материално тяло.
И още нещо интересно, относно т.нар. Дърво на живота.
За Дървото на живота е казано следното – Парабрахман е неговото семе. Махат е неговото стъбло, а всички разклонения (клони) са като отделните его-та.
Не случайно и във великата творба Рамаяна е споменато, че корените на това всевечно дърво на живота остават скрити за нас. Според Рамаяна това е дървото, в чиито нозе се кланят всички богове, дори и боговете Шива и Брама.
И понеже споменах Парабрахман, друго важно, което също установих е, че никъде във Ведите или Упанишадите не е записано, че Брахман-ите били много, но Парабрахман е един. Няма подобна безмислица в индуизма. Това е все едно да се каже нещо от сорта на "Господ-ите са много, но висшия Господ е един".
Всъщност Ведите само потвърждават, че боговете са много, но Брахман е един!

Парабрахман буквално означава "Висшия (върховния) Брахман".
Т.е., това е определение за Брахман, под което се има предвид единствената Реалност.
Тази Реалност може да се представи за обусловения ум като Бог. Т.е. тогава имаме поклонник от една страна и Бог от друга. В този случай Брахман приема образа на Ишвара (Бог, Бхагаван, Господ и т.н.).
Когато обаче Реалността се преживее непосредствено, тогава се разбира, че никога не е имало поклонник и обект на поклонение. Това състояние още се нарича самопреживяване, саморазкриване, защото това е реално, което се случва.
В този момент се осъзнава изречението "Ти си Това" (Аз като Атман съм Брахман), след което неминуемо следва "Ахам брахмаасми", Аз съм Брахман, Аз съм Реалността, Аз съм това, което съм. Нито има обективен аз, нито има ти, и понеже няма аз, няма и не-аз. Просто съм, Себето. Няма друг освен мен в своята съм-ност (Съществуване-Съзнание-Блаженство) и никога не е имало.
Това върховно преживяване (състояние, действителност) се нарича Парабрахман. Това е Висшият Брахман, тоест Брахман без качества, без да се налага да приема образа на Ишвара. Това е истинския безформен Брахман, най-висшето битие.


В този най-висш смисъл Брахман не може да бъде обвързан с каквито и да е форми, защото формите и границите са продукт на неговата Майа (Силата на Илюзията). Тя е тази, която дава името и формата. Именно Майа е действителната причина за създаването (чрез Прана и татвите начело с Акаша) на всички висши и нисши светове (не само материалния свят), и множеството от обитателите им. Докато човек е зависим от име и форма, това означава че той все още е под дуалистичната власт на Майа, т.е. все още се намира в заблудата на Пракрити.
Световете от своя страна постоянно биват постигани и изгубвани. Пребиваването в тях е за онези, които продължават да робуват на сетивните възприятия. По-висшите от тези светове, представляват резултат от добра карма и когато тя се изчерпи, човек отновно се ражда в материалния свят, за да изчисти другата оставаща карма.    "О, Арджуна! Всички светове, включително този на Брахма, биват непрекъснато постигани и изгубвани. Но след като се достигне до Мене, няма вече прераждане." (Думите на Бхагаван (Брахман), записани в Бхагавад гита)

Всяко едно емоционално състояние, породено от възприемането на обект, е като засаждането на едно дърво, което рано или късно ще даде плодове. И след като узреят, тези плодове биват изяждани под формата на действителността, която преживяваме за определен период от време.
Човек живее постоянно в следствието, без достатъчно внимание за причиняването.
Всъщност хората сами изковават своята съдба, чрез изборите, които непрекъснато правят – между доброто и приятното.
 
Решението се нарича осъзнатост. Само така може да бъде прекъснато робуването на желанията и да се излезе от цикъла на Карма.





Гласувай:
12



1. netsky - Брахман и Брахма (Брама)
04.09.2013 14:40
В много от българските преводи на индийска литература масово се допуска неточност като се бъркат тези две понятия - "Брахман" от една страна и "Брахма" (Брама) от друга. И за това объркване вината съвсем не е на индийците.
Тази неточност всъщност предизвиква доста проблеми. Някои хора, особено които четат само на български, остават с впечатлението че БрахмА и БрахмаН са едно и също, а това е голяма грешка, която може да доведе до поголовно неразбиране на цялата индийска философия.
Трябва да се знае, че в някои преводи когато се говори за Космическия Разум, много често се има предвид божеството "Брахма" (бога-създател в индуизма). И обратното. Или пък същия директно е наречен Махат.

Докато "Брахман" има съвсем друго значение. Той не е персонално божество. С това понятие в индуизма се обозначава Абсолютът, т.е. Върховното битие. Брахман е безличностен и безформен, и е най-висшата реалност.
За справка - този постинг:
http://netsky.blog.bg/lichni-dnevnici/2012/12/29/kakvo-e-brahman.1036242
цитирай
2. laurencia - Така е,
05.09.2013 19:46
Брахма е творецът в класическата триада на индуизма. Другите богове в нея са Вишну и Шива. Благодаря за информацията, която поднасяш в толкова ясен вид. :)
цитирай
3. netsky - Точно
07.09.2013 00:14
Триадата е от боговете БрахмА, Вишну и Шива.

А Брахман е друго и е отвъд всякакви богове.
цитирай
4. netsky - Шанкара:
12.09.2013 13:32
“Нараяна (Господ) е отвъд Авякта (Непроявеното); космическото яйце възниква от Авякта. В космическото яйце се намират всички светове, включително и земята с нейните седем материка.”

из Бхагавад Гита Бхашя – коментарите на Ади Шанкарачаря към Бхагавад Гита
цитирай
5. netsky - РИГВЕДА 10.12
20.09.2013 21:56
1. "Не е имало тогава нито несъществуващо, нито съществуващо,
не е имало нито въздушно пространство, нито небе над него,
Какво се движело насам натам? Къде? Под чия закрила?
Вода ли е това - безкрайна бездна?
Не е имало нито смърт, нито безсмъртие,
нямало и предизвестие за ден или нощ.
ТОВА ЕДНО дишало, без да движи въздуха, от собствената си енергия.
И не е имало нищо друго освен него.
..........

Вдъхновени, ришите потърсили в мъдрите си сърца
и открили причината за съществуващото в несъществуващото.
Връзката се простирала навсякъде и отвъд. Има ли долу, има ли горе?
Има ли посяващи семена, има ли сили?
Има ли отдолу импулс и насочване отгоре?
Кой наистина знае? И кой ще го потвърди?
Кога е възникнало ТОВА ЕДНО? Кога е било сътворението?
Боговете са дошли после със сътворението на света.
Кой знае тогава кога е било създадено.
Кога е станало сътворението, може би се е породило само, а може би не,
Само Той знае, дето гледа надолу от най-горните небеса,
а може и Той да не знае..."
цитирай
6. netsky - За магарето и моркова 2
13.03.2016 09:58
"Битието има способността да се превръща в каквото и да си помислиш. Каквато и концепция да подадеш на съзнанието, съзнанието ще ти достави това. За каквото и да се държиш интензивно, ти си обречен да бъдеш това, такова е качеството на съзнанието."

Нисаргадатта Махарадж
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: netsky
Категория: Лични дневници
Прочетен: 316384
Постинги: 101
Коментари: 286
Гласове: 10640