Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.01.2021 20:02 - Тракийската Мона Лиза
Автор: radostinalassa Категория: История   
Прочетен: 1957 Коментари: 4 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Прекрасният стенопис, за който ще разкажа тук, е публикуван от Георги Китов в книжката “Долината на тракийските царе”, изд. Славена, в 2003 г. Тракийските подмогилни зидани постройки, обикновено наричани в България гробници, са не повече от сто и повечето от тях са полуразрушени. Двайсетина такива гробници са открити в казанлъшкото поле. Това даде основание на прочутия археолог да нарече долината на розите още и Долина на тракийските царе.

image

Впечатляващата стенописна украса е запазена в култовия комплекс в могилата Оструша, открит на 13 април 1993 г. Съоръжението е датирано към средата на ІV век пр.Хр. и е много сложно. На площ от 100 кв.м са обединени 6 помещения – 5 правоъгълни и 1 кръгло. Според Китов храмът в Оструша в оригиналното си състояние е бил надземен и само гърбът му е опирал в могилния насип. Представлявал е внушителна постройка с представителни фасади, фронтони и архитектурни детайли по тях, например 6 антефикса (украшения за крайните точки на фронтоните). До днес са запазени само основите на съоръжението, както и централната монолитна камера. Върху антефиксите са издялани ветрилообразно разположени палмети – линии, напомнящи въпросителен знак или развита, недовършена спирала. Любопитно е, че абсолютно същите ветрилообразни палмети украсяват и фронтона на хероона в местността Мишкова нива – перлата на тракийските старини в Странджа планина!

Гробницата Оструша била ограбена още през ІV век сл.Хр. и едва тогава била изцяло засипана със земя, с което се оформила днешната могила. Тя е разположена на десетина километра северно от Казанлък, в подножието на Балкана, по средата между селата Крън и Шипка, шосето между които е част от главния път Казанлък – Габрово. Централно за храма е едно от правоъгълните помещения, което е монолитно – издялано е от един огромен каменен блок с размери 2.5 х 3.5 х 2.5 м и тежи над 60 тона. Покрито е с монолитен капак. Подобна камера има и в храма в Голямата Косматка, само че без стенописна или релефна украса. (Фиг.1)

image

Фиг.1: Монолитна камера с монолитен капак от храма в Голямата Косматка.
(Снимката е взета от материала Загадката на тракийските мегалити в Голяма Косматка и Оструша, публикуван на 15.02.2008 г.)

Смятам, че и в двата случая монолитните камери са израз на стародавната местна мегалитна традиция, която се проявява в долмените, менхирите и кромлехите, пръснати южно и северно от Балкана и датирани ІІ-І хил.пр.Хр. Нейната същина се състои в стремежа да се градят съоръжения от минимален брой много едри монолитни колони или плочи, т.е. да се сглобява, вместо да се зида. Тя определено е свързана с траките от племенното обединение на одрисите и се проявява най-силно в земите, обитавани от тях (от района на днешния Одрин на юг до подбалканските полета и Същинска Средна гора на север).
В по-късната римска епоха 2-5 в.сл.Хр. тази мегалитна традиция се модифицира и се изразява в изработка на доста разпространените у нас саркофази. Градежът на долмени допуска по-примитивна техника, понеже изисква само отцепване и евентуално оглаждане на плочи за стените и за похлупака. Монолитните камери в Казанлъшко и сетнешните саркофази изискват доста по-напреднала техника, понеже става дума за качествено издълбаване на огромен паралелопипеден каменен блок.

За разлика от тавана на монолитната камера в Голямата косматка, таванът на монолитната камера в храма Оструша е релефно фасетиран, като фасетите имат различни форми и са дълбоки 10-15 см. Те са били изпълнени със стенописи – портрети, сцени с хора и животни, растителни и геометрични орнаменти. (Фиг.2)

image

Фиг.2: Фасетният таван на монолитната камера в Оструша.
(Снимката е взета от материала Загадката на тракийските мегалити в Голяма Косматка и Оструша, публикуван на 15.02.2008 г.)

Китов не съобщава размерите на стенописите, но предполагам, че поне портретите са в почти естествена големина, т.е. квадратните фасети (кесони) са с размери от порядъка 30х30 см. Тук за пръв път в Тракия е използвана рядко срещаната техника стенописите да се инкрустират със злато! Макар че ефектът е изключителен, този подход се оказал фатален – когато грабителите проникнали в гробницата, за да изтръгнат златото, те разкъртили мазилката и повредили живописта.

Поразителното изображение на женска глава, което си позволих да нарека „Тракийската Мона Лиза”, е публикувано в книжката “Долината на тракийските царе” като фиг. 17 със следния надпис: “Портрет на млада жена с остатъци от златни обеци и огърлица. Стенопис в Оструша”. (Фиг.3)

image

Фиг.3: Тракийската Мона Лиза.
Стенопис от тавана на монолитната камера в Оструша.

Ако се вгледаме внимателно, ще забележим, че при изтръгването на инкрустираната огърлица стенописът не е пострадал, но при изтръгването на обеците е отчупено парче мазилка. Ще забележим подобно отчупване и върху челото на жената – там вероятно е била апликирана златна диадема.

Най-напред искам да споделя, че този великолепен портрет може да се постави наравно с такива световно признати шедьоври, като например бюста на Нефертити (ХІV век пр.Хр.) и Фаюмските портрети (І век сл.Хр.) от Египет, бюста на богинята Церера/Деметра от елинистичната и римската епоха (ІІ век сл.Хр.), ранноготическия скулптурен портрет на ктиторката Ута (ХІІІ век сл.Хр., Наумбург, Германия), стенописния портрет на ктиторката Десислава (ХІІІ век сл.Хр., Бояна), женските портрети на Рафаело и Леонардо (ХVІ век сл.Хр.), на Рембранд, Рубенс и Вермеер ван Делфт от времето на барока (ХVІІ век сл. Хр.), на Реноар, Модиляни и Шагал в по-ново време (ХІХ-ХХ век) и т.н. Списъкът, естествено, не може да е пълен.

Портретът на знатната тракийка от храма в Оструша впечатлява преди всичко с несъмнената мяра във всичките компоненти на изпълнението, която отличава великите творби. Убедително и точно предава чудесното излъчване на едно интелигентно младо женско лице. Замислено, но не толкова дълбоко, че да се откъсне от околния свят. Сериозно и умно, но без да е затворено в себе си. Общително, но без да губи достолепието си. Същевременно портретът е достатъчно пестелив, за да даде простор на нашето въображение да довърши творбата, като я съпреживее. Стенописването е изпълнено с поразителна акварелна лекота, подобна на Леонардовото сфумато.

Цветовете не са многобройни, преобладават червеното и бялото, но нюансите им са изненадващо разнообразни. Съчетанието от бледорозовите тонове на лицето и червеникавите тонове на косата и дрехата, обогатено от синия фон и от блестящия златист цвят на апликираните златни бижута, води до изключително изискан колорит, който е далеч от пъстротата. Портретът създава впечатление за личност, която се е радвала на уважението и на любовта на съвременниците си. Неизвестният художник е подходил към модела си със забележителна деликатност и ненатрапчивост, които явно са били присъщи и на самия модел.

Изразителността на портрета е постигната главно чрез композицията – дискретен наклон на главата – непринудено наведена встрани, към рамото, докато погледът, който издава нежност и съчувствие, е отправен напред, без да се крие от зрителя, но и без да се насочва пряко към него. Така се избягва фронталността, която би могла да внесе нежелано дистанциране. Творецът сполучливо е избегнал и онова величие и съвършена идеалност, които придават студенина на повечето Леонардови женски портрети. Лицето на непознатата тракийка е вглъбено, одухотворено и обвеяно от нежна тъга. Възвишено, но и земно. Земно, но и възвишено.

Поразително е, че това лице и днес е абсолютно жизнено. Макар леко повредено от грабителите, то не е изгубило нищо от вътрешната си стойност като произведение на изкуството. Нали сме единодушни, че именно безпощадната проверка на времето е най-точният критерий за шедьоврите? Е, тук става дума за цели 24 века! Мисля, че всички ние трябва да сме щастливи, че такъв портрет е бил сътворен по нашите земи. Дано да го оценим по достойнство и да го съхраним, за да можем винаги да се радваме на красотата, излъчвана от него. Красота, която ни е безкрайно нужна – днес и завинаги.

Любомир Цонев




Гласувай:
6



1. blagovesteliseev - прекрасно е
04.01.2021 21:01
Наистина трябав да се гордеем с подобни неща!
цитирай
2. zax - Като гледам прочитите, какво става ...
04.01.2021 21:51
Като гледам прочитите, какво става с тоя блог?
цитирай
3. radostinalassa - Да, нашата Мона Лиза е ..
05.01.2021 14:24
направо красавица в сравнение с модела на Леонардо. Меко казано.
цитирай
4. radostinalassa - От известно време съм в трета глуха. Нормално.
05.01.2021 14:25
radostinalassa написа:
направо красавица в сравнение с модела на Леонардо. Меко казано.

цитирай
Търсене

За този блог
Автор: radostinalassa
Категория: Технологии
Прочетен: 13135242
Постинги: 11561
Коментари: 18328
Гласове: 6661
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Блогрол
1. Децата на дявола - нехора, сатанисти, педофили
2. Страшните истини - духовни, ДНК, синя кръв - евреи, араби, индуси, китайци.
3. Основното генетично различие между трите раси са пръстовите отпечатъци
4. Заземяването лекува възпалителните процеси
5. Мусорна ДНК. Холограма на плода. Педента на ДНК.УЗИ.
6. Душата, нейната генетика, потомците ни.
7. Връзката между българи и шумери
8. Реинкарнацията и генетиката
9. Раждането на тракийската азбука
10. На земята живеят четири вида човек
11. ГЕНЕТИЧНИЯТ АНАЛИЗ В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА ЗА ЕТНИЧЕСКИЯ ПРОИЗХОД НА ДРЕВНИТЕ И НАСТОЯЩИ БЪЛГАРИ
12. Американските бомби с обеднен уран
13. Лицензиран расолог - Вл. Авдеев
14. Енергоновата система на кръвта
15. Руският език не е руски, а български
16. Подслушват ли телефона ви?
17. Българският език - езикът на първите хора!
18. КОВИД - 19 и старите лекари
19. Хидра 1 и Хидра 2 - рак
20. Ябълков оцет - мастер клас
21. Истината за атеросклеротичните плаки и гъбичките
22. Уникален артефакт от Сибир, който принуди учените да преразгледат историята на древния свят
23. Мусорната ДНК се оказва критична за видообразуването
24. Д - р Райън Коул , патоанатом - ваксините са токсини
25. Ето я истината защо Русия нападна Украйна
26. Русия дълго време толерираше лудориите на западните си партньори и беше твърде толерантна към тях -лазерният"Метадрон Орхидея"
27. В България е създадена най - ранната писменост в света https://www.youtube.com/watch?v=q2TRX1vkCFg
28. Без САЩ комунизма нямаше да се роди
29. Болкотерапия чрез молитвена поза
30. Акад. Васил Николов: Носим гени на 8 000 години