16.05.2021 10:33 - Древните и съвременните европейци имат изненадваща генетична връзка - Костенки, Воронеж
Автор: radostinalassa Категория: История

Черепът на мъж, живял между 36 200 и 38 700 години в Костенки в Западна Русия. Между древните европейци и съвременните европейци съществува изненадващо генетично единство, разкрива древната ДНК. Това...

Съдържание

Черепът на мъж, живял между 36 200 и 38 700 години в Костенки в Западна Русия.

Между древните европейци и съвременните европейци съществува изненадващо генетично единство, разкрива древната ДНК. Това откритие предполага, че през последните 50 000 години в Европа може да е съществувала сложна мрежа от сексуален обмен, а също така помага да се определи кога съвременните хора са се кръстосвали с неандерталци, най-близките изчезнали роднини на съвременните хора, казват изследователите.

Произходът на съвременните европейци продължава да се обсъжда. Смята се, че съвременните човешки предци на съвременните евразийци са напуснали Африка преди около 50 000 до 60 000 години, но как тези най-ранни евразийци са допринесли за модерния европейски генофонд, остава неясно.

За да хвърлят светлина върху произхода на съвременните европейци, учените анализираха ДНК от лявата пищялна кост на скелет, известна като K14, която беше разкопана през 1954 г. K14 е един от най-старите вкаменелости на европейски съвременен човек - човек, живял между 36 200 и преди 38 700 години в района, който сега е Костенки, в Западна Русия. Този регион е известен със своите мамутски структури, „кръгове от мамутски кости, които биха били основата на палатки, колиби, огнища, литични и костни артефакти, както и лични украшения и фигурки“, каза съавторът на изследването Марта Мирасон Лар , палеоантрополог от университета в Кеймбридж в Англия. [10-те най-големи загадки на първите хора]

Изследователите секвенираха пълния геном на K14, което го прави вторият най-старият съвременен човешки геном, секвениран някога. Все още най-старият е от 45 000-годишно бедро на мъж, открит в Западен Сибир.

Изненадващо, изследователите установиха, че съвременните европейци споделят генетична приемственост с древните европейци.

„На практика всички основни генетични компоненти, които откривате в съвременните европейци, присъстват сред най-ранните европейци“, казва водещият автор на изследването Еске Вилерслев, еволюционен биолог от университета в Копенхаген, Дания. "Не мисля, че мнозина биха предсказали това."

Учените откриха, че в продължение на хилядолетия Европа може да е била дом на така наречената „метапопулация“ на съвременните хора - група от отделни, отделни популации, които редовно се смесват, растат и фрагментират. Генетичният принос на най-ранните евразийци към съвременните европейски популации може да не е дошъл чрез няколко отделни миграции от Азия към Европа, а вместо това чрез генен поток в различни посоки.

"Трябва да преразгледаме нашето разбиране за това как е възникнало генетичното разнообразие в съвременните европейци," каза Вилерслев. „Ранните европейци бяха част от метапопулация, простираща се чак до Централна Азия и чрез сложна мрежа от сексуален обмен бяха създадени съвременни европейски популации.“

Като цяло европейците поддържат генетична приемственост от най-ранното си установяване извън Африка, докато близкоизточните фермери пристигнат през последните 8000 години, носейки със себе си земеделие и по-светъл цвят на кожата, казват изследователите.

„Докато хората се преместваха в и извън Азия и Европа, включително в близкото минало, геномът на Костенки за първи път разкрива изключителната приемственост на европейците“, каза Миразон Лар. [Снимки: Нашият най-близък човешки предшественик]

Всъщност основните компоненти на съвременния европейски геном може да датират по-назад, отколкото учените са предполагали, чак до горната палеолитна ера, между 50 000 и 10 000 години, казват изследователите. Фактът, че е имало генетична приемственост през този период от време, е забележителен, защото "този период съответства на най-екстремния климат, преживяван някога от съвременните човешки популации, особено изразен в Европа", каза Миразон Лар пред. „В продължение на 30 000 години ледените покривки идваха и си отиваха, в един момент покривайки две трети от Европа“, каза тя.

Новото проучване също така установи, че ДНК на K14 е подобна на тази на 24 000-годишно момче, открито в централен Сибир, както и тази на съвременните западни сибирци и много европейци, но не и на ДНК на източните азиатци. Това откритие разкрива, че западно-евразийската и източноазиатската линия вече са се разделили преди около 37 000 години.

Имаше много дебати сред учените за това кога западноевразийските и източноазиатските линии се разминават, "вариращи от съвсем скорошни времена на разделяне до много стари", каза Вилерслев. "Изключваме възможността за съвсем скорошно разделение."

K14 също така съдържа около 1% повече неандерталска ДНК от съвременните хора. Очакваше се, че K14 притежава повече неандерталска ДНК, отколкото е налице при хората днес, тъй като всяко неандерталско потекло, което съвременните хора може да са имали, трябва да се разреди с времето, след като неандерталците изчезнат.

Генетичните данни от K14 предполагат, че съвременните хора и неандерталците са се кръстосвали преди около 54 000 години, преди съвременната човешка популация в Евразия да започне да се разделя. Ето защо 1,5 до 2,1 процента от ДНК на всеки с евразийски произход - от Европа до Азия до Америка - е с произход неандерталец.

Въпреки това, въпреки че съвременните хора продължават да споделят Европа с неандерталците в продължение на още 10 000 години, много малко, ако има такива, допълнително кръстосване.

"Популациите на неандерталците намаляваха много бързо? Съвременните хора все още ли се сблъскваха с тях? Първоначално бяхме изненадани да открием, че е имало кръстосване", казва в изявление съавторът на изследването Робърт Фоули, също от университета в Кеймбридж. "Сега въпросът е, защо толкова малко? Това е изключителна констатация, която все още не разбираме."

Учените подробно разкриха своите открития онлайн днес (6 ноември) в списание Science.

Тагове:   ДНК,   костенки,   европеидна,

1. germantiger - а не ве
16.05.2021 11:11
няма европейци - всички са руснаци

няма хора - всички са българи
2. dobrodan - Ха такаааааа.......
16.05.2021 12:44
Ледниковата епоха......
Четох някъде, че цяла Централна Азия е била огромен ледник.....
Радостинке? Ти знаеш ли, че накрая тарихите ще вземат да се окажат........верни?
3. radostinalassa - Тарихите са верни, доколкото...
16.05.2021 14:38
нашите книги са били горени и преправяни .Аз имах предвид пръстовите отпечатъци- те опровергават наличието на един предшественик на всички хора. те не се променят от нищо.

«  Март, 2024