05.01 17:23 - Какво е мусорната ДНК , която представлява 98% от човешкия геном?
Автор: radostinalassa Категория: Хоби

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
  98% от човешкия геном е в така наречената мусорна ДНК. Защо носим толкова излишен код в себе си? Вярно ли е, че тайната на стареенето може да се пази в него?    Излишни  гени в ДНК ? В генетиката има такъв термин като парадокс -  С, който се отнася до излишъка на генома.   Каква е същността на парадокса? От гледна точка на човешката логика е разумно да се приеме, че колкото по-сложно е тялото, толкова повече е неговото ДНК. В крайна сметка, трябва да се кодира повече информация!   Разбрахме, че на твърд диск с 1 терабайт ще пишем 1024 пъти повече информация, отколкото на твърд диск с 1 гигабайт. Но за ДНК тази аритметика не работи!   Например растението Paris japonica (по-долу на снимката) има геном, който е 50 пъти по-голям от човешкия!

А геномът на амебите е 203 пъти по-голям от човешкия!  Може би напразно се караме на неактивни хора с думата амеби - може би те са познавали живота много по-дълбоко от обикновените хора!   Ако се разложи в обичайната метрична система, обемът на генома на амебите е 670 гигабайта, а човешкият геном е 3,3 гигабайта.     Ако го опростите напълно, тогава ДНК кодира информация за това как точно тялото трябва да изгражда протеини: кои от тях, къде и в какво количество. Чрез това работят две основни свойства на всички живи организми: наследственост и променливост.   Но се оказа, че само 2% от човешкия геном кодира протеин, което означава 98% - това е некодираща нежелана ДНК.   Какво влиза в тази ДНК ? По принцип повтарящите се елементи - сякаш природата се страхува да не забрави нещо важно от основните функции и дублира информация. Има неактивни елементи, които изглежда са в състояние на сън. Изведнъж човек иска да се бори и трябва да му отгледате рогата? Или китайците ще затворят фабриките си, няма да има повече дрехи и  трябва да им порасне козина , за да ги предпази от студа.   Част от мусорната ДНК  няма теломери. Тяхната роля е много важна - те са разположени в краищата на хромозомите и като капачки ги предпазват от бързо разпадане по време на делене.   Също така, в нея дремят останки от древни вируси, които някога са били вградени в генома ни „спят“ в ДНК боклуци. Подобно на файлове, изпратени от антивирусите в карантина.    Генетиката е смятала че некодиращата ДНК е безполезна - натрупан боклук в кода. Но това е странно - природата едва ли ще направи нещо голямо , за да носи излишен товар. Допълнителен код = излишък от мутации, които могат да навредят на тялото.   Всъщност природата не прави тнишо излишно. Сега все по-често се появяват  данни, че некодиращата нежелана ДНК може да изпълнява редица функции.   Може би това, което наричаме нежелана ДНК, е просто степен на нашето невежество. На настоящия етап от развитието на науката ние не разбираме как тя работи, следователно, затова я считаме за безполезна.     Генетиците обаче преосмислиха ролята на тази ДНК. Сега международният изследователски консорциум ENCODE (Encyclopedia of DNA Elements) публикува данни, че до 80% от човешкия геном изпълнява определени биохимични функции. Повечето от тези функции са открити статистически и все още не може да се обясни подробно механиката на рнаботата им.    Нека да видим какви функции в тази ДНК  вече са известни в наше време.   Влияе на риска от рак. Неотдавнашна статия в Британския журнал за рака е открила връзка между участъците на мусорната ДНК и и вероятността от развитие на рак. Освен това някои от тях увеличават вероятността от рак, докато други, напротив, потискат тумора.   Генетична ФСБ. Това е добра защита срещу шпионски софтуер. Нежеланата ДНК не позволява вирусите да въвеждат чужд код в нашите клетки. Най-вероятно, без нежеланата ДНК, имунитетът ни би бил няколко пъти по-слаб и просто нямаше да оцелеем.   Вирусите са склонни да нахлуват в клетките, да нахлуват в генома им и да накарат клетката да произвежда протеините, от които се нуждаят. И тук повторенията на правилния код са много необходими, от които има много в нежеланата ДНК.   Всичко ми напомня за мъдрия механизъм за архивиране от ИТ сферата. Ако вирусът проникне в сървъра и изтрие всички данни, винаги можете да възстановите сайта в оригиналния му вид, незасегнат от вируса.   Министерство за генетични извънредни ситуации Ако е настъпила повреда в кодиращата част от ДНК, на помощ идва нежеланата ДНК. Това е особено важно при развитието на ембриона, така че правилните тъкани да растат на правилното място и в точното време.   Подмладяване. По-точно забавянето на биологичното стареене. Сега основната причина за стареенето е намаляването на теломерите, които са част от ДНК . Без тях процесът на стареене би бил много бърз. Но те също се скъсяват с времето. Ако се научите да възстановявате теломерите, процесът на стареене може да бъде обърнат!   Е, генетиката все още е много млада наука. Мисля, че в следващите 10-20 години ни очакват пробивни открития, които ще ни позволят да научим много повече за човека. И може би генетиката ще ни позволи да победим рака и стареенето.
Популярная наука

Тагове:   рак,   вируси,   мусорна днк,

1. bojinkata - А дали е мусорна!?
05.01 17:38
А дали е мусорна!?
2. radostinalassa - Не е мусорна
05.01 18:09
Именно тя ни отличава от другите видове.

«  Ноември, 2020