10.09 16:06 - Учените посочиха необичаен фактор, който увеличава продължителността на живота
Автор: radostinalassa Категория: Хоби

Американски учени са установили, че здравословният ефект на нискокалоричните диети е свързан с метаболитен ефект, който причинява понижаване на телесната температура. Авторите изследват как условията на вътрешната температура влияят на здравето и дълголетието. Резултатите от изследването са публикувани в списанието Science Signaling. Известно е, че при много видове животни, включително хората, ограничаването на приема на калории до известна степен подобрява здравето и увеличава продължителността на живота. Неврологът Бруно Конти от Изследователския институт на Скрипс в Калифорния забеляза преди няколко години, че когато бозайниците ядат по-малко храна, телесната им температура спада. Ученият вярва, че това е установен еволюционен механизъм, който помага на животните да пестят енергия, докато храната не стане отново достъпна - в края на краищата до половината от консумираната храна се превръща в енергия за поддържане на телесната температура. "В същото време има сериозни научни доказателства, че самото намаляване на температурата влияе върху дълголетието. Трудно е обаче да се разделят ефектите от намаляването на температурата и ограничаването на калориите", се казва в прессъобщението на Института. Конти и колегите му от Института Скрипс създадоха експеримент, който им позволи да оценят независимо влиянието на тези два фактора. Те сравняват метаболитните реакции с ограничаването на калориите при две групи мишки, едната от които е държана при стайна температура от 22 градуса по Целзий, а другата при 30 градуса по Целзий. При тази температура тялото на мишките е в състояние на термонеутралност - топлинен баланс с околната среда, при което терморегулаторните механизми на тялото са неактивни.   Във всяка група животните бяха разделени на още две подгрупи - в едната дневното количество храна постепенно беше намалено до половината от първоначалното, а в другата мишките се хранели  както обикновено. Използвайки разработената от тях технология, учените по време на експеримента оценяват промяната в състава на метаболитите в кръвната плазма и мозъка на животните в зависимост от съдържанието на хранителни вещества в храната или телесната температура. Авторите отбелязват, че тяхната работа е първото цялостно изследване на метаболизма, когато тези два параметъра се променят независимо. „Данните, които събрахме, показаха, че когато настъпи ограничение на калориите, температурата има същия и може би по-голям ефект върху метаболизма, отколкото снабдяването с хранителни вещества“, казва Конти. След обработката на получените данни учените са идентифицирали специфични метаболити, отговорни за промените в телесната температура. По-специално, те откриха, че в хипоталамуса - частта от мозъка, отговорна за глада и поведението при хранене - при мишки, държани при стайна температура, молекулите на азотен оксид и невропептидът левцин-енкефалин се произвеждат в големи количества. След това те проведоха отделен експеримент, в който показаха, че когато тези метаболити се прилагат на мишки, ползите за здравето от нискокалоричната диета се увеличават. Според учените това ще позволи в бъдеще да се създаде лекарство, което ще позволи на хората да отслабнат и да подмладят тялото, без изтощителни диети и глад.
РИА Новости Сергей Пятаков