23.05 17:55 - Изследователите са шокирани от откриването на връзката между РНК и молекулите на захарта
Автор: radostinalassa Категория: Лайфстайл

Изследователите откриха доказателства за стряскащо съвпадение между две групи биологични молекули, за които не се смяташе, че са свързани. Захарните молекули, наречени гликани, подобно на молекулите на РНК, са важни за различни клетъчни функции. Но сега учените са открили РНК молекули, покрити със захар на повърхността на клетките. Тези така наречени глико-РНК могат да пътуват извън клетъчната мембрана, за да взаимодействат с други молекули. Това се съобщава в научното списание Cell.   „Това беше може би най-големият научен шок в живота ми“, казва авторът на изследването Каролин Рут Бертоци, изследовател в Медицинския институт на Хауърд Хюз (HHMI) в Станфордския университет. "Въз основа на структурата, под която разбираме клетъчната биология, няма място, където гликановите захари и РНК да могат физически да влязат в контакт помежду си." РНК е широко известна като пратеник молекула, която прехвърля генетични последователности от ДНК към клетъчната машина, която генерира протеини. Но през последните години бяха открити много повече функции на РНК. Например, известно е, че изпълняват някои регулаторни функции. Но се смяташе, че те са отделни от гликаните.   Гликаните или захарите често са свързани с други молекули, като мазнини или протеини, и обикновено са прикрепени към стените на микробните клетки. Те участват в клетъчната комуникация и други функции. Учените изучават тези молекули в област, известна като гликобиология. Преди тази работа РНК молекулите не са свързани с гликобиологията, което променя концепцията както за РНК, така и за гликани. Това изследване също така предполага, че гликоРНК могат да участват в имунни нарушения.

След като съавторът Райън Флин за пръв път започна да изучава гликани, той се зачуди дали те имат нещо общо с РНК. Въпреки че гликаните обикновено се намират в органела, наречена Голджи, известно е, че един от тях влиза в цитоплазмата, където може да се намери РНК. Той обозначава гликани, за да ги визуализира в клетката, но отнема месеци, за да ги идентифицира. Това е така, защото те не бяха там, където той очакваше; те се озоваха в Голджи. Той беше шокиран и смяташе, че резултатите му са неправилни. Правени са много експерименти, за да се изключат други възможности и през това време Флин открива тези гликоРНК във всеки вид клетки, които е отглеждал в култура. В резултат той откри гликоРНК на клетъчната повърхност.   „Те използваха всички възможни средства, които могат да си представят, за да потвърдят наличието на гликаномодифицирана РНК“, коментира химическият биолог Чуан Хе, изследовател на HHMI от Чикагския университет, който не участва в изследването.   Други учени в лабораторията на Бертоци са изследвали вид протеин, открит на повърхността на клетките, наречен сиглеками, който играе роля в имунната система и също се свързва с гликани. След тестването на дванадесет молекули Siglec, Флин открива, че две от тях могат да се свържат с гликоРНК и една от тези молекули Siglec е свързана с лупус, автоимунно заболяване.   Това изследване може да ни помогне да научим повече за свързаните със захар РНК молекули, които висят на повърхността на клетките и могат да се свържат със сиглеците. Бертоци предположи, че тази система може да помогне на имунната система да прави разлика между приятел и враг.   Все още има въпроси, които трябва да бъдат проучени и Флин ще се справи с тях в новата си лаборатория в детската болница в Бостън и в Отдела за стволови клетки и регенеративна биология в Харвардския университет. Бертоци отбеляза, че финансирането, до което тя има достъп, е помогнало за това изследване.   „Това осигури HHMI“, каза тя. „Ако бях младши учен, който случайно се натъкна на това и кандидатства за безвъзмездна помощ от NIH (Националните институти по здравеопазване на САЩ), щяхме да се смеем в изследователския отдел [където безвъзмездните средства се оценяват от връстници според тяхната стойност].“
На пороге открытий, Яндекс Дзен

Тагове:   имунитет,   РНК,   гликани,

«  Септември, 2021
20212223242526
15. ГЕНЕТИЧНИЯТ АНАЛИЗ В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА ЗА ЕТНИЧЕСКИЯ ПРОИЗХОД НА ДРЕВНИТЕ И НАСТОЯЩИ БЪЛГАРИ
27. 165 година е началото на българската народност - БАН
29. Защо мълчите, господа лекари?