10.09.2020 20:39 - РНК молекули са открити за първи път на повърхността на човешките клетки
Автор: radostinalassa Категория: Технологии
-1

Учените вярват, че те играят важна роля в комуникацията между клетките     © warut pothikit / Shutterstock / FOTODOM ТАСС, 10 септември. Американски молекулярни биолози са открили, че човешките клетки могат да произвеждат къси РНК молекули и да ги включват в своите мембрани. Това вероятно е причината те да взаимодействат с имунни и други видове клетки. Резултатите от техните изследвания са публикувани в научното списание Genome Biology.     "Благодарение на това откритие ще можем да интерпретираме по-добре съдържанието на човешкия геном [при декодиране]. Сега разбираме, че някаква част от него е отговорна за това как изглеждат клетките и как те взаимодействат с другите клетки, използвайки молекули на мембранно-асоциираната РНК (маРНК)." - каза един от изследователите, биоинженер от Калифорнийския университет в Сан Диего Норман Хуан.   Повърхността на човешките клетки и всички останали живи същества е покрита с много различни рецептори, които улавят различни сигнали от външната среда или взаимодействат с други клетки. Те помагат на клетките да реагират на промените в местообитанието, а имунитетът - да различават телесните тъкани от чужди предмети.   Обикновено повечето рецептори са къси или дълги протеинови вериги, които взаимодействат по специален начин със сходни израстъци на повърхността на други клетки или улавят специфични видове сигнални молекули от околната среда. Освен това има рецептори, които съдържат не само протеини, но и въглехидрати и различни органични киселини. По-специално, грипният вирус използва един от тези рецептори, за да влезе в клетките на хората и животните.   Хуанг и колегите му установяват, че друг клас съединения, които учените никога преди не са откривали на повърхността на клетките - къси РНК - могат да играят подобна роля. В миналото биолозите са вярвали, че РНК и ДНК вериги почти никога не напускат цитоплазмата на здравите клетки, тъй като в повечето случаи имунната система ги възприема като заплаха и бързо ги унищожава.   Нов тип междуклетъчни сигнали Американски молекулярни биолози установиха, че това не винаги е така чрез тестване на техника, която може да накара произволни нишки на РНК да светят. По време на това учените откриха няколко къси РНК молекули, които се прикрепиха към външната мембрана на човешки и миши клетки. Учените наричат ​​тези молекули РНК, асоциирана  с мембраната (маРНК).   Оказа се, че такива молекули са не само вътре в клетките, но и на техните повърхности. Ето защо учените проведоха нова поредица от експерименти, след като преди това изчистиха клетката от цялото съдържание и оставиха само мембраната на нея.   За това учените са създали специални наночастици, които „намотават“ клетъчните мембрани около себе си. С тяхна помощ да разгледат подробно структурата на мембраните и къде и как са разположени различни клетъчни рецептори. Благодарение на това Хуанг и колегите му незабавно изолираха 82 вида РНК молекули, които бяха прикрепени към клетъчната повърхност. Оказа се, че всеки тип клетки имат свой собствен набор от такива етикети.   Изследване на тяхната структура показа, че те са частични копия на предполагаемо некодиращи ДНК вериги. Много от тях са участвали в управлението на различни вътреклетъчни процеси и са били замесени в развитието на рак и други нарушения в тялото.   Биолозите са тествали какво се случва, ако някои от тези РНК нишки са блокирани. Експерименти с култури от клетки на кръвоносни съдове при мишки показват, че в резултат на това някои видове имунни клетки престават да ги разпознават. Това показва важната роля на иРНК в междуклетъчните взаимодействия.   По-нататъшното проучване на тези молекули, надяват се учените, ще им помогне да разберат защо те не се унищожават от ензимите и клетките на имунната система, каква роля могат да играят в развитието на рака и в организма като цяло.
Наука ТАСС