03.04.2021 17:00 - $Неандерталските$ гени могат да намалят или увеличат риска от тежък COVID-19
Автор: radostinalassa Категория: Технологии

image „Колко фантастично се разбърква колодата“, можем да кажем с думите на Воланд, гледайки носа си, наследен от баба ни, или червената коса на прадядо ни по бащина линия. Обаче нашето лично генеалогично дърво „расте“ не за десетки или дори стотици години: сред предците на нашите съвременници има и неандерталци, които са напуснали историческата сцена преди десетки хиляди години. Това генетично „наследство“ и до днес влияе на външния ни вид и здравето ни, включително устойчивостта към болести, включително COVID-19. Въпреки че с тази инфекция, както се оказа наскоро, всичко не е толкова ясно, както се смяташе преди   Както знаете, някои хора се разболяват сериозно, когато са заразени с САРС-CoV-2, други  леко или напълно безсимптомно. В допълнение към рисковите фактори като старост, затлъстяване или захарен диабет, развитието на тежък COVID-19 е свързано с определени генни варианти. Например, още през 2020 г. беше показано, че рискът от дихателна недостатъчност и дори смърт при новата коронавирусна инфекция е значително по-висок при хора, които имат клъстер (хаплотип) от шест специфични варианта на различни гени на 3-та хромозома, наследени заедно .   Наскоро проучване на консорциума за генетични изследвания идентифицира още седем генетични локуса, влияещи върху хода на COVID-19, разположени върху хромозоми 6, 12, 19 и 21.   Изследователи от Каролинския институт (Швеция) и Института за еволюционна антропология на Обществото на Макс Планк (ФРГ) анализираха геномите на съвременните хора, включително представителите на африканския народ йоруба, които нямат предци на неандерталците, както и известни геноми на неандерталци и денисовци. В резултат се оказа, че хаплотипът на хромозома 12, свързан с нисък риск от тежка коронавирусна инфекция, също е от неандерталски произход.   Неандерталците са дошли в Западна Евразия преди около половин милион години и дълго време са живели практически изолирано от африканските предци на съвременните хора. Тези първобитни хора са измрели преди около 40 хиляди години, оставяйки ни своето генетично „наследство“: делът на гените на неандерталците в генома на съвременните хора е средно около 2%. През стотиците хиляди години, през които неандерталците са живели извън Африка, те са се адаптирали към местните инфекциозни заболявания и няколко генетични варианта, които те са въвели в съвременния човешки геном, са свързани с работата на имунитета. Например това са неандерталски варианти на толподобни рецептори, които намаляват податливостта към инфекции на стомашно-чревния тракт, причинени от бактерията Helicobacter pylori и риска от алергии Известно е, че тази област на генома кодира протеини-ензими на олигоаденилат синтетази OAS1, OAS2 и OAS3, които инхибират протеиновия синтез в клетките, заразени с вирус, пречат на неговото размножаване. А неандерталската версия на OAS, очевидно, работи по-ефективно: наличието на едно копие на този хаплотип в генома намалява риска от необходимостта от интензивно лечение при COVID-19 с 22%.   Тъй като през последните години геномни "досиета" бяха събрани за хиляди древни хора, е възможно директно да се оцени промяната в честотата на поява на определени генетични варианти във времето. Прилагайки този подход към неандерталските хаплотипове, които влияят върху хода на COVID-19, учените са установили, че "вредният" вариант, разположен на 3-та хромозома, не присъства в 16-те изследвани генома на възраст 40-20 хиляди години, но се среща в 10 % от хората, които са живели преди 20-10 хиляди години. В съвременното човечество се среща с честота около 12,5%, предимно в Южна Азия и Европа, но на практика отсъства в Източна Азия.   Що се отнася до „полезния“ вариант, той е открит при по-малко от 10% от индивидите, живели преди 40–20 хиляди години, но оттогава честотата му в човешката популация се е увеличила. Почти напълно отсъства в африканските популации на юг от Сахара, често се среща (25–30%) сред населението на повечето евразийски популации и по-рядко на американския континент. Така че, като цяло, можем да кажем, че неандерталските гени често предпазват от тежкия ход на коронавирусната инфекция, вместо да допринасят за нейното развитие.   Между другото, няколко единични мутации в тази област на 12-та хромозома са били изследвани преди това във връзка с други инфекции, причинени от РНК вируси. Оказа се, че те осигуряват повишена резистентност към заболявания като треска от Западен Нил и хепатит С. Има също доказателства, че един от полиморфизмите на неандерталския ген допринася за защита срещу коронавирус на SARS-CoV, който е причинил епидемията от ТОРС през 2003 г.   Снимка: https://www.flickr.com

Тагове:   гени,   тежест,   ковид,

1. aidriell - Неандерталски гени са налични само ...
07.04.2021 18:02
Неандерталски гени са налични само и единствено при хора от бялата раса. Това ,което си сложила е чиста маймуна Хомо еректус тоест не е Неандерталец.Неандерталците са били с червени коси бяла кожа и тежко телосложение.
2. radostinalassa - Но синантропът и Денисовския човек...
07.04.2021 18:25
са също маймуни. Само кроманъонецът няма открити предшественици.

«  Март, 2024