Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.02.2023 20:00 - Грамота на влашкия воевода Мирчо І Стари от 1406г.
Автор: virtu Категория: Тя и той   
Прочетен: 955 Коментари: 0 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Грамота на влашкия воевода Мирчо І Стари от 1406г.

Аз, Йо(ан) Мирчо, велик воевода и самодържавен господар на цялата земя Угровлашка1 и Запланинска2, още и на татарските страни, херцог на Амлаш и Фагараш и на Северинския банат, господар на двата на бряга по целия Дунав, дори до великото море и на града Дръстър Самодържец3; дава Господството ми това оризмо4 на Господството ми на молителя на Господството ми поп Никодим, та никой да не се посмее да се изкуши да лови риба по Тисманската река или да си пасе какъвто и да е вид добитък, (в района) започваш от село Тагор дори до Планините. Но тъкмо калугерите да са свободни да ловят или манастирския добитък да пасат. А друг ничий добитък да не смее да ходи да паса без разрешение на манастира. Който пък би се изкушил от великите и малки боляри да пристъпи това оризмо на Господството ми, то такъв да е проклет от пречистата Богородица и от всички светии и богоносни отци и Никодимовата клетва да имат. Този и от Господство ми ще получи голямо зло и оргия. Но всеки да се придържа към повелята … на Господството ми. И тогава беше годината 69165, ден 16, идвайки Господство ми в Северин, да се срещна с краля6, та дойдох в манастира през месец ноември, 23 ден с всички игумени манастирски и с всички боляри на Господството ми, както и жупана Брато, да му е Хотарник. Понеже беше и той съдец7 на Жулю
БЕЛЕЖКИ:

Влашко се подразделяло на Угровлахия, Мавровлахия и Росовлахия.
  1. Нарича се още Седмоградско или Трансилвания. Тъй като във Влахия през ХІVв. българският език е бил официален е използвана българската дума „Запланинска”, „Задпланинска”.
  2. В други грамоти се срещат също: в грамота от 1399г. ” велик воевода и господин по Божия милост и боже дарование обладаващ всички Угровлашки земи и Запланинската страна и двата бряга по целия Дунав дори до великото море и на град Дръстър владелец”; а в договора с полския грал Владислав от 1390г. се титулува „Mircisus dei gratia woyvoda Transalpinus, Ffogoras et Olmas dux, Severini comes, terrarun Dobrodicii despotus et Tristi dominus”. Повече за титулуването на Мирчо вж. К. Иречек, История на България”, С., 1978, стр. 395-396; Кърджалов, „Влашкият княз Мирчо и Добруджа според неговите грамоти”, ГСУИФФ, XLII, 1945/1946, стр. 3-77.
  3. Оризмо – повеля.
  4. От Рождеството на Христа – 1406г.
  5. Сигизмунд І (Sigismund, Zsigmond, Zikmund, Жигмунд, Шемгон) (15.02.1368-09.12.1437), унгарски крал (1387-1437) и император на Свещената Римска империя на германския народ (1410-1437)
  6. Съдец или още изправник – управител на административно-териториална единица. 

http://ald-bg.narod.ru/biblioteka/Gramoti/MirGramota1406.htm 

http://www.promacedonia.org/jchorb/jv/index.html 




Гласувай:
2



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: virtu
Категория: Тя и той
Прочетен: 1925209
Постинги: 1141
Коментари: 1583
Гласове: 9310
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031